loading...
sokot talkh
sokot بازدید : 9 شنبه 26 مرداد 1392 نظرات (0)

بررسی تخصصی گوشی sony xperia sp

شرکت خوش‌فکر سونی در شرایطی که اکثر برندهای بزرگ حداکثر توان خود را روی ارائه پیشرفته‌ترین گوشی‌ها قرار داده‌اند رده میانه را بعنوان تمرکز اصلی این شرکت برگزیده است. در لیست تولیدات این برند با اینکه هنوز محصولات بزرگی مثل TX و Z به چشم می‌خورند اما به مدل‌های خوش‌قیمت بسیاری نیز می‌توان اشاره کرد. یکی از این مدل‌های جدید که هنوز بصورت رسمی به بازارهای جهانی و داخلی ارائه نشده مدلی به نام SP است که همراه L در نخستین روزهای ماه آوریل معرفی شدند. XPERIA SP با اینکه در مقایسه با XPERIA L نمونه بسیار پیشرفته‌تری به حساب می‌آید اما همچنان با مشخصات میانی خود رده Mid-range را ترک نکرده است. مشخصات این مدل در برخی قسمت‌ها مثل صفحه‌نمایش، پردازنده و حافظه RAM علیرغم کیفیت بالا بازهم فاصله مشهودی با برترین‌های این رده داشته و از همین رو باید آن را مدلی متوسط نامید.

 

ابعاد و وزن

طول، عرض و ارتفاع SP به ترتیب ۱۳۰٫۶‌ میلیمتر، ۶۷٫۱ و بلاخره ۱۰ میلیمتر است که جالب‌ترین نکته در میان این ابعاد مطمئنا ارتفاع کم این مدل خواهد بود. برای روشن شدن این موضوع کافی ست به ارتفاع مدل‌هایی مثل XPERIA TX یا Huawei Ascend G600 اشاره کنیم که علیرغم صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر، از ۰٫۴ تا ۳٫۳ ‌میلیمتر ارتفاع بیشتری دارند. علت اصلی این کاهش ارتفاع بیش از همه چیز به حذف نوار ‌کلید از زیر صفحه‌نمایش وابسته است. SP از لحاظ عرض نیز موفق عمل کرده و استفاده از آن حتی برای افراد با دست‌های کوچک نیز مشکل نخواهد بود. تنها نکته نسبتا منفی در این میان ضخامت ۱ سانتی‌متری دستگاه است که تفاوت مشهودی با High-endهای باریک و Slim دارد.

SP یک گوشی سنگین وزن است. این مدل ۱۵۵ گرم وزن دارد که مقایسه آن با TX نزدیک به ۳۰ گرم وزن بیشتری را نشان می‌دهد.

صفحه‌نمایش

پنل صفحه‌نمایش SP یک نمونه ۴٫۶ اینچی است که در طول و عرض به ترتیب ۱۲۸۰ و ۷۲۰‌ پیکسل را در خود جای می‌دهد. با این رزولوشن تعداد پیکسل‌های حاضر در یک اینچ طول صفحه‌نمایش SP برابر ۳۱۹ عدد می‌شود که با اینکه برترین نمونه این رده نیست اما همچنان بسیار متراکم است. تراکم بالای این صفحه‌نمایش یافتن پیکسل‌های تشکیل‌دهنده تصویر را حتی از نزدیک‌ترین فاصله‌ها نیز تقریبا غیر ممکن می‌سازد.

مجموعه دوربین

وضوح دوربین SP همانطور که اشاره شد ۸‌ مگاپیکسل است که نسبت به وضوح ۱۲ تا ۱۳‌ مگاپیکسل محصولات پیشرفته سونی وضوح کمتری را نشان می‌دهد. فعال‌سازی دوربین هم از طریق منوهای داخلی سیستم‌عامل و هم بطور مستقیم با فشردن دکمه شاتر در سمت راست بدون توجه به حالت صفحه‌نمایش صورت می‌پذیرد. زمان نسبی اجرای اینترفیس دوربین پس از فشردن دکمه شاتر نزدیک به ۲ تا ۳ ثانیه است. ساختار منویی این دوربین شباهت کاملی به نمونه حاضر در XPERIA Z داشته و شاتر دوربین همراه با آخرین عکس گرفته شده در سمت راست و تنظیمات در سمت چپ قرار دارند.

در SP نیز به مانند Z گزینه‌ای تحت عنوان Superior Auto Mode به چشم می‌خورد که با یک آیکون دوربین طلایی در بالا نشان داده می‌شود. با فعال کردن گزینه Auto همه تنظیمات بعهده دوربین گذاشته می‌شود و البته وضوح نهایی تصویر نیز از ۸ به ۷‌ مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند. از جمله تنظیمات این دوربین می‌توان به لرزش‌گیر دیجیتال دست، تشخیص چهره و لبخند، تاچ‌فوکوس، Geo-tagging، عکاسی HDR، عکاسی پانوراما و تنظیمات ISO‌ اشاره کرد. کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط این دوربین در محیط‌های با نور مناسب در سطح بالایی قرار می گیرد و در محیط‌های داخلی نیز با افت کیفیت چندانی روبرو نیستیم.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

XPERIA SP با نسخه ۴٫۱٫۲ اندروید به بازار ارائه خواهد شد و احتمال آپگرید آن به ورژن ۴٫۲ و بالاتر نیز در ظرف یک سال آینده کاملا وجود خواهد داشت. شکل ظاهری منوهای دستگاه هیچ تفاوت خاصی با محصولات اخیر سونی در این کلاس مثل XPERIA Z ندارد و برخلاف سامسونگ یا hTC تغییرات بزرگی در ظاهر استاندارد اندروید آن ایجاد نشده است.

صفحه قفل با تصویر پس‌زمینه اختصاصی خود با Sweep رو به بالا یا پائین دست بازگشایی می‌شود و در بالای آن دو میانبر برای دسترسی به دوربین و کنترلرهای موسیقی در نظر گرفته شده است. با Sweep آیکون موسیقی به سمت راست کنترلرهای آن پدیدار می‌شود و Sweep دوربین به چپ نیز اینترفیس دوربین را احضار می‌کند. بخش قابل اسکرول بالای صفحه‌نمایش یا Notification Area نیز در صفحه قفل قابل دسترسی است.

چیپ‌ست پردازشی و حافظه

در SP از دو پردازنده جدید ۱٫۷ گیگاهرتزی در قالب چیپ‌ست Qualcomm MSM8960Pro استفاده شده است. این دو پردازنده از نوع Snapdragon 400 هستند. گرافیک این چیپ‌ست همچون دیگر نمونه‌های پیشرفته چند ماه گذشته از نوع Adreno 320‌ است که یکی از دو عنوان برجسته این کلاس به حساب می‌آید. در مشخصات دستگاه به حافظه RAM یک گیگابایتی اشاره شده که در نمونه اولیه در اختیار ما این حافظه تنها ۷۶۶ مگابایت اندازه‌گیری شد. حافظه داخلی SP برابر ۸ گیگابایت است که نزدیک به ۳۰ درصد آن به برنامه‌های داخلی سیستم‌عامل اختصاص دارد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد پشتیبانیاز کارت microSD با حداکثر ظرفیت ۳۲ گیگابایت نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

عملکرد بخش پردازشی و گرافیکی SP طبق تست‌های صورت پذیرفته در بنچ‌مارک‌های گوناگون در سطح بالایی قرار می‌گیرد. SP در تست کلی AnTuTu رقم ۱۱۶۵۹، در تست Quadrant عدد ۷۹۳۷ و در تست کلی Geekbench عدد ۲۰۳۴ را ثبت می‌کند در همین شرایط XPERIA Z برای AnTuTu بیش از ۲۰۰۰۰ در Quadrant حوالی ۸۱۰۰ و در Geekbench نزدیک به ۲۲۰۰ را نشان می‌دهد.

کلام آخر

Sony XPERIA SP محصولی خوش‌ساخت در کلاس Mid-range یا میانی بازار است که در صورت تعیین قیمت مناسب رقیب بزرگی برای اسمارت‌فون‌هایی مثل Samaung Galaxy S III و +hTC One X خواهد بود. نکات مثبت این مدل در یک نگاه شامل طراحی مناسب بدنه، صفحه‌نمایش با کیفیت با روشنایی بالا، عکاسی نسبتا مطلوب، پردازنده سریع و پر قدرت، پشتیبانی از LTE و بلاخره دوام بالای باتری می‌شود. در سمت نکات منفی نیز می‌توان به سختی دسترسی به باتری، زاویه دید عمودی محدود صفحه‌نمایش، فیلم‌برداری متوسط و انتقال کارت‌حافظه به زیر کاور اشاره کرد. XPERIA SP با ۳ رنگ مشکی، سفید و قرمز با قیمتی در حدود ۴۰۰ یورو در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۳ به بازار ارائه می‌شود.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 35
  • بازدید کلی : 362